Rivierkreeft ook in onze wijk gezien

Door bewoners van de wijk De Maten kregen wij een foto van een beestje wat erg op een kreeft leek. Naar aanleiding daarvan zijn wij op het internet gaan zoeken naar mogelijke verklaringen. Daarbij kwamen wij een artikel tegen op de NOS website.

“Oprukkende rivierkreeft is plaag en delicatesse tegelijk

Ruim dertig jaar geleden kwam de Amerikaanse rivierkreeft niet voor in Nederland. Nu schatten kenners dat er vele honderdduizenden kreeften in de Nederlandse wateren zitten.

Ze zitten vooral in stil of langzaam stromend water zoals sloten en grachten. Vooral in het Groene Hart zijn er veel; daar wordt per hectare oppervlaktewater tot 800 kilo rivierkreeft gevonden.

Als er zuurstof- of voedseltekort is in het water kruipen de kreeften de sloot of gracht uit en gaan ze op zoek naar een betere verblijfplaats. De kreeft duikt inmiddels ook op in grote steden als Amsterdam en niet alleen in de gracht maar soms ook gewoon op straat.

Deze rivierkreeft steekt over in Amsterdam

In 1985 werd de Amerikaanse rivierkreeft voor het eerst waargenomen in de Nederlandse wateren. Het gaat hier om wat in jargon een ‘invasieve exoot’ heet. De kreeft heeft nauwelijks of geen natuurlijke vijanden en vermenigvuldigt zich daardoor razendsnel. In principe eet de rivierkreeft vooral waterplanten maar als het beest hongerig is, wordt het een alleseter.

Koeien in de sloot

De enorme verspreiding van de Amerikaanse rivierkreeft leidt tot een afname van de biodiversiteit in de Nederlandse sloten. De kreeften vreten de sloten kaal, waardoor ander leven er onmogelijk wordt. De enige serieuze vijand van de rivierkreeft naast de mens is de reiger.”

Klik hier om het hele artikel te lezen op de nos website

kreeft